הנחיות רפואיות

הנחיות רפואיות למשתתפים באירועי מרוץ לילה מכביה בירושלים 2017

הנאה, אתגר, מימוש עצמי, חוויה חברתית והשגיות ספורטיבית, מביאים אלפים להשתתף באירועי מרוץ לילה מכביה בירושלים 2017.
עמידה על קו הזינוק מעבר למסלול הנבחר וחצייה בסיפוק של קו הסיום, מחייבים הכנה נאותה.
השתתפות ללא הכנה הולמת עלולה לגרום לפציעה, נזקים בריאותיים ובמקרים קיצוניים אף למוות.

להלן הנחיות שיסייעו לרגליכם להביאכם לקו הסיום בריאים ומחוייכים:

הכנה גופנית:

אימון:

• מומלץ להתאמן בהנחיית מאמן מוסמך, יש לשלב בתכנית האימונים אימון על מערכות לב-ריאה ושלד-שריר.
יש לעקוב אחר תכנית אימונים המבוססת על סרגל מאמצים מותאם אישית שימנע מצב של אימון יתר המגביר את הסיכון לפציעה.

• יש לקבוע יעדי ריצה (מרחק וזמן) התואמים את רמת האימון והכושר הגופני.

• השתתפות בריצת 21 ק”מ מומלצת למי שביצע לפחות 3 ריצות של 10 ק”מ בשנתיים שלפני כן.

פציעה או מחלה בתקופת האימונים:

• כל אימון שלא בוצע עקב פציעה או מחלה מצריך חזרה של שני ימי אימון אחורה בתוכנית האימונים.
מומלץ להתייעץ עם בעל מקצוע בנוגע לדרך המתאימה ביותר לחזור לשגרת האימונים לאחר מחלה.

• ריצה עם פציעה ידועה, שלא החלימה כראוי, עלולה להחמיר את הפציעה ואף לגרום לנזק בלתי הפיך.

• במידה ובשבוע שקדם למרוץ חלית במחלה המלווה בחום, קלקול קיבה או שלשול, יש להימנע מהשתתפות במרוץ!

משרד הבריאות ממליץ להיבדק על ידי רופא משפחה או רופא ספורט טרם השתתפות במרוץ:

• על פי הנחיותיו על הבדיקה לכלול תרשים אק”ג בכדי לשלול מומים לבביים מולדים.

• הצהרת בריאות כוללת התייחסות למצב הבריאותי בשבוע הסמוך לאירוע הספורט.

 

הכנה תזונתית:

48 שעות לפני המרוץ:

• יש להגביר את צריכת הפחמימות מסוג פסטה, אורז, תפוחי-אדמה או בננות.

• רצוי להמליח את האוכל מעט יותר מהרגיל.

• לא להגזים בשתיית קפה ומשקאות אלכוהוליים.

• יש לשתות 500 סמ”ק מים שעתיים לפני הזינוק.

• לשתות 500 סמ”ק מים נוספים בקצב איטי עד לזינוק.

במהלך הריצה:

• יש לשתות מים בכל תחנה.

• קצב השתייה המומלץ הוא 7מ”ל/ק”ג/שעה לגברים (לדוגמא: גבר השוקל 70 ק”ג מומלץ כי ישתה כחצי ליטר מים לשעה) ו-6 מ”ל/ק”ג/שעה לנשים.
בנוסף, יש להוסיף עוד כ-100-300 מ”ל מים לשעה, על פי קצב ההזעה ובהתאם לתנאי מזג האוויר.

• בתנאי חום, מומלץ לשפוך מים על הראש ועל הגוף, להצטנן במתזי מים לאורך המסלול ולהגביר את צריכת הנוזלים.

• לרצי מקצה 21 ק”מ, מומלץ לצרוך גם יותר מלחים (כדורי מלח, משקה איזוטוני או ג’לים), על מנת למנוע התפתחות תת-נתרן בדם (היפונתרמיה).

לאחר הריצה:

• יש לשתות מים בהתאם לצורך.

• מומלץ להישקל לפני הריצה ואחריה (ללא בגדים, הנוטים לספוג זיעה מרובה), על מנת להעריך את נפח הנוזלים שאבד במהלך הריצה.
כל ירידה של 1 ק”ג מהמשקל שלפני הריצה מחייב לשתות 1-1.5 ליטר מים (לא יותר!).

התנהלות לפני הריצה ובמהלכה:

• יש להתלבש בהתאם לתנאי מזג האוויר הצפויים במרוץ. מומלץ להכין בגדים יבשים להחלפה לאחר המרוץ.

• מומלץ לכתוב מידע אישי בגבו של תג המספר שיכלול פרטים מזהים: שם, מספר טלפון ופרטים רפואיים חיוניים, כגון: רגישות לתרופות, מחלות רקע (סוכרת, אסטמה וכד’) ועוד.

• חולי סוכרת מתבקשים לרוץ עם תג או סימן מזהה אחר, המסמן שהם חולים בסוכרת, ולקחת עמם פחמימה בכל דרך שהם מורגלים בה, שתהיה בהישג יד.

• חולי אסטמה מתבקשים לרוץ עם תג או סימן מזהה אחר, המסמן שהם חולים באסטמה. מומלץ להשתמש במשאף לפי הצורך.

• יש להפסיק את הריצה בצד הדרך ולפנות לאחד מאנשי הצוות הרפואי הפזורים לאורך המסלול בכל הופעה של:

* סחרחורת, בחילה, חולשה כללית

* כאבים בחזה

* כאב חדש ולא מוכר

* קוצר נשימה חריג

• במידה וזיהיתם כי אחד המשתתפים האחרים חש ברע או מתמוטט יש להפנות את תשומת לב אנשי הצוות הרפואי באופן מיידי.

הצהרת בריאות

לתשומת לבך, על מנת להשלים את הרשמתך ולהשתתף במרוץ לילה מכביה בירושלים, עליך לקרוא בעיון ולחתום על מסמך הצהרת הבריאות,
המופיע בעת ההרשמה באתר.

חשוב להדגיש, כי עליך לשים לב למצב בריאותך, טרום השתתפותך במרוץ, ובמקרה של בעיה רפואית עליך להתייעץ עם רופא.

כל שינוי במצבך הבריאותי בימים הקודמים למרוץ (מחלת חום, חוסר שינה, בעיות לבביות, הקאות ועוד) מחייב ייעוץ רפואי. 

* לידיעתך, יש לחתום אלקטרונית על הצהרת הבריאות, תוך כדי תהליך הרישום הראשוני בלבד.

 

בהצלחה!

פרופ’ נעמה קונסטנטיני